Úvodní strana / VZDĚLÁVÁNÍ / Výcviky, kurzy, semináře / Komplexní výcvikové programy / SYSTEMICKÁ SUPERVIZE A KOUČOVÁNÍ 2025

SLUžBY

SYSTEMICKÁ SUPERVIZE A KOUČOVÁNÍ 2025

Výcvikový program "SYSTEMICKÁ SUPERVIZE A KOUČOVÁNÍ pro pomáhající profesionály" je komplexní vzdělávací, tréninkový a supervizní program určený zájemcům, kteří se chtějí profesně rozvíjet a realizovat jako supervizoři a/nebo kouči, a to zejména v oblasti pomáhajících profesí, především v sociálních a zdravotnických službách. Vhodný je též pro vedoucí pracovníky (manažery) institucí, působících v této oblasti.

Akreditace programu

Rozsah a obsah 600hodinového dvouletého výcvikového programu odpovídá evropským standardům supervizora i obvyklým požadavkům na kvalifikaci supervizora působícího v ČR. Standardy obvyklé pro poskytování služeb kouče tento výcvikový program svým obsahem i rozsahem značně převyšuje. Vzhledem k tomu, že v ČR neexistuje žádná jednoznačně uznávaná akreditační autorita pro supervizní či koučovací výcvikové programy, nenese tento program žádnou státem uznávanou akreditaci. 

Tématické zaměření programu

Orientační přehled témat výcviku 

1.

Zahájení výcviku, nabídka + očekávání účastníků

Podmínky úspěšné spolupráce v rámci výcvikového procesu

Doladění výcvikového plánu s ohledem na individuální potřeby účastníků

Základní (obecná) východiska pro práci s tématy:

- Systemický přístup – charakteristika, základní filozofická a teoretická východiska

- Supervize a koučování – jejich základní charakteristiky, principy a jejich odlišení od jiných forem profesionální práce s lidmi

Příprava na supervizi / koučování

Etika supervizní a koučovací práce

Osobnostní předpoklady a zdroje pro práci kouče a supervizora

Supervizní / koučovací kontrakt – práce s kontextem, teorie systémů, hierarchie objednávek (Ernst Salamon), dojednávání kontraktu o supervizi a koučování, práce s bezpečím a péče o rámcové podmínky spolupráce na počátku i v průběhu spolupráce

Implementace supervizní a/nebo koučovací podpory do systému organizace – rady, typy, praktická vodítka, úskalí

2.

Individuální supervizní / koučovací rozhovor – práce se supervidovaným / koučovaným, který je současně jediným zadavatelem objednávky

Práce s časem (timemanagement) při vedení a řízení individuálního supervizního / koučovacího rozhovoru

Trénink vyučovaných metod

3.

Principy vedení rozhovoru v „na řešení zaměřeném přístupu“ (Solution Focused Approach by Steve de Shazer et al.) + související témata / úvod do teoretického a metodického rámce přístupu

Definice problému, procesu změny, řešení (cíle) a koncepty vztahu supervizor / kouč a supervidovaný / koučovaný (pomoc hledající a pomáhající, spolupracující partneři)

4.

Principy vedení rozhovoru v „zakázkovém modelu“ (Kurt Ludewig a hamburská systemická škola) + související témata / úvod do teoretického a metodického rámce přístupu

Supervize / koučování – nástroj pomoci či nástroj (sociální) kontroly Definice stížnosti, objednávky, zakázky a její realizace a koncepty vztahu supervizor / kouč a supervidovaný / koučovaný (pomoc žádající a pomoc nabízející a realizující, kontrolující (pečující, opatření přijímající) a kontrolovaný)

Trénink vyučovaných metod

5.

Individuální koučování – příprava individuálních rozvojových supervizních a/nebo koučovacích projektů účastníků Reflexe, identifikace a podpora zvládání metodických nástrojů jednotlivých účastníků

Podpora při formulování vlastních profesionálních supervizích a/nebo koučovacích nabídek účastníků

Trénink vyučovaných metod

6.

Sebereflexe a reflektování pozice, role a způsobů práce supervizora / kouče v systému a procesu supervize / koučování

Práce s předpoklady: Analýza způsobů myšlení a práce s předpoklady supervizora / kouče

Reflektování průběhu a hodnocení výsledků supervize / koučování

Trénink vyučovaných metod

7.

Skupinová supervize / koučování – kontext práce se supervidovaným(i) a/nebo koučovaným(i), kdy zadavatelem objednávky je někdo třetí

Specifika systemické práce se skupinou (supervize ve skupině, skupinová supervize) – formy a způsoby organizace (vedení a řízení) skupinové práce, práce s modely, práce s konceptem skupinové dynamiky, vztah supervizor / kouč a skupiny, pozice supervizora ve skupině

Konstruktivistický koncept (pojetí) skupiny a z něho plynoucí vodítka pro praxi

Práce s časem (timemanagement) při vedení a řízení skupinového supervizního / koučovacího rozhovoru

Skupinová pravidla podporující supervizní / koučovací proces a etická specifika při práci ve skupině

Práce se supervizorovi svěřenou mocí a doprovázení a řízení skupinového supervizního procesu

Trénink vyučovaných metod

8.

Specifika systemické práce s týmem (supervize / koučování týmu)

Konstruktivistický koncept (pojetí) týmu a z něho plynoucí vodítka pro praxi

Zásady týmové spolupráce – sociálně konstrukcionistické pojetí

Práce s časem (timemanagement) při vedení a řízení týmového supervizního / koučovacího rozhovoru

Pravidla pro práci v týmu podporující supervizní / koučovací proces a etická specifika týmové spolupráce

Trénink vyučovaných metod

9.

Specifika supervize / koučování v kontextu sociální práce

Supervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.)

10.

Specifika supervize / koučování v kontextu zdravotnictví a ošetřovatelství

Supervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.)

11.

Specifika supervize / koučování v kontextu školství a vzdělávání dospělých

Supervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.)

12.

Specifika supervize / koučování v kontextu vedení a řízení lidí (kontext managementu) v neziskovém sektoru

Supervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.)

13.

Specifika supervize / koučování v kontextu vedení a řízení lidí (kontext managementu) v ziskovém sektoru

Supervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.)

14.

Prezentace a obhajoby závěrečných prací

Závěrečné hodnocení výcviku

Předání certifikátů absolventům výcviku

Zakončení výcviku


 

 

Odborná garance

MUDr. František MATUŠKA je absolventem komplexního psychoterapeutického výcviku v ericksonovském přístupu (Institut Miltona H. Ericksona v Brně, PhDr. Juraj Barbarič, 1996-1999), rozvíjí teoretické základy tohoto přístupu i psychoterapeutickou a hypnoterapeutickou praxi vedenou v rámci soukromé Psychoterapeutické kliniky HERMÉS Group v Praze, jejímž je zakladatelem.

Působil řadu let jako lektor (a nadále pracuje jako supervizor) výcviku v systemickém přístupu Umění terapie (ISZ-MC Praha a G-I Praha). Systemický přístup k psychoterapii, koučování a supervizi představuje vedle strategických přístupů druhý klíčový zdroj jeho klinické praxe i vzdělávacích aktivit. 

Byl spoluzakladatelem Institutu pro koučování a supervizi a vedl pod jeho hlavičkou výcvik Systemická supervize a koučování (I-KOS Praha). I nadále realizuje tento komplexní výcvikový program pro supervizory a kouče z oblasti pomáhajících profesí, t. č. pod záštitou Vzdělávacího a tréninkového institutu HERMÉS Praha, kde organizuje, lektoruje a superviduje řadu dalších vzdělávacích a tréninkových programů určených pomáhajícím profesionálům.

Kromě výše uvedeného ericksonovského výcviku absolvoval sebezkušenostní trénink a teoretické i supervizní vzdělávání ve skupinové psychoanalytické psychoterapii (ČSPAP Praha, PhDr. Michael Šebek, PhDr. Luděk Vrba a PhDr. Marie Hošková, 1993-1998), výcvik v systemické terapii (ISZ Praha, PhDr.Vratislav Strnad a Mgr. Zdeněk Macek, 1998-1999), výcvik v systemické supervizi a koučování (ISZ Praha, PhDr.Vratislav Strnad, 2001-2002) a řadu dalších kurzů, workshopů a seminářů (čeští lektoři: PhDr. Jiří Zíka, PhDr. Marie Pečená, PhDr. Hana Junová, PhDr. Hana Vyhnálková aj., zahraniční lektoři: Ernst Salamon, Imelda McCarthy, Harlene Anderson, Ferdinand Wolf, Steve de Shazer, Insoo Kim Berg, Scott D. Miller aj.)


Lektor programu

Lektorem výcviku je MUDr. František Matuška.

Supervizoři výcviku, u nichž mohou frekventanti absolvovat potřebné penzum individuálních supervizních konzultací, jsou uvedeni v Seznamu supervizorů výcviku Systemická supervize a koučování.


 

Rozsah programu

Celkový rozsah Výcviku je 600 hodin vzdělávání, tréninku supervizních a koučovacích dovedností, intervize a supervize vlastní supervizní a/nebo koučovací praxe frekventanta a nezbytného samostudia.

Souhrnných 600 hodin výcviku zahrnuje tyto aktivity:

·        260 hodin – přímá výuka a trénink pod vedením výcvikového lektora realizovaná v rámci výcvikových setkání

·        min. 50 hodin – vlastní cvičná supervizní a/nebo koučovací praxe účastníka, která je průběžně monitorována ve výcvikové supervizi

·        60 hodin – supervize vlastní supervizní a/nebo koučovací praxe účastníků vedená supervizorem Institutu realizované ve skupině v rámci výcvikových setkání

·        min. 10 hodin – individuální supervize (individuální supervizní konzultace si dojednává, realizuje a hradí účastník výcviku individuálně, během supervizí spolupracuje min. se dvěma ze supervizorů, které si vybere ze Seznamu supervizorů Institutu zveřejněném na webu www.hermesgroup.cz)

·        min. 40 hodin – intervize supervizní a/nebo koučovací praxe realizované v peer skupinách frekventantů výcviku, monitorované a reflektované ve výcvikových setkáních

·        100 hodin – samostudium (práce s teoretickými zdroji dle zadání a zpracování závěrečné písemné práce)

·        min. 60 hodin – zpracování 6 prezentovaných kazuistik (5 v průběhu výcviku + 1 závěrečná k obhajobě)

·        20 hodin – prezentace a obhajoby závěrečných prací účastníků realizované ve výcvikové skupině

Výcvikový program je rozložen do 17 dvoudenních setkání (11 z nich tvoří tzv. 1. ročník a 6 dalších pak tzv. druhý ročník výcviku), během nichž je realizováno 260 hodin přímé výuky a tréninku + 60 hodin skupinové supervize + 20 hodin prezentací a obhajob závěrečných prací účastníků, a 10 h individuálních supervizí, tj. celkem 350 hodin odvedených lektorem a supervizory Institutu pro supervizi a koučování HERMÉS, s.r.o., Praha.

V mezidobích mezi jednotlivými výcvikovými setkáními plní účastník další výcvikové povinnosti (a pro ně vymezené časové penzum), tj. vede svoji supervizní a/nebo koučovací praxi (min. 50 hodin) pod supervizí ve výcviku, účastní se práce své peer intervizní skupiny (min. 40 hodin) + studuje literaturu a další doporučené zdroje, plní na mezidobí zadané úkoly a zpracovává závěrečnou písemnou práci (min. 100 hodin), reflektuje min. 6 vlastních kazuistik (ucelených případů) prostřednictvím vlastní práce s jejich audio/videozáznamy a připravuje jejich prezentace do výcvikové skupiny (min. 60 hodin), celkem tak absolvuje dalších 250 hodin systematizovaného samostudia, vzdělávání, tréninku a supervize.

Úroveň dosažených znalostí a dovedností jednotlivých účastníků bude v průběhu výcviku reflektována a společně hodnocena tak, aby účastník průběžně dosahoval těchto výsledků:

Časový harmonogram

Termíny setkání pro 1. ročník     

  1. setkání:12. - 13. května 2025
  2. setkání: 16. - 17. června 2025
  3. setkání: 21. - 22. července 2025
  4. setkání: 25. - 26. srpna 2025
  5. setkání: 29. - 30. září 2025
  6. setkání : 10. - 11. listopad 2025
  7. setkání: 8. - 9. prosince 2025                                                                          
Harmonogram jednotlivých výcvikových setkání

Dvoudenní výcvikové setkání zahrnuje 20 výukových hodin vzdělávání a tréninku

1. den: 10.00 – 17:30 h (hodinová polední pauza)

2. den: 9:00 - 16:30 h (hodinová polední pauza)

 


Místo konání

Výcviková setkání probíhají v Institutu pro supervizi a koučování HERMÉS na adrese Ctiradova 10, Praha 4 - Nusle. Po dohodě se skupinou může výjimečně proběhnout některé ze setkání jako „výjezdní“ v některém z k tomu vhodných penzionů v ČR.

 


Počet účastníků

Výcvikový program je dimenzován na práci 12 - 15 účastníků, max. počet účastníků v jednom výcvikovém běhu je 18 osob.


 

Přínos programu

Frekventanti získají ucelený přehled o teorii a metodice systemické supervize a koučování jakožto účinných formách vedení a (do)provázení (podporování, pomáhání) jednotlivců, pracovních týmů i organizací. V tréninku si osvojí praktické dovednosti nezbytné pro úspěšné vedení konzultací a v sebezkušenostním procesu se sami přesvědčí o účinnosti a užitečnosti těchto způsobů profesionální práce. Součástí výcviku je též samostatná práce s teoretickými zdroji (práce na zadaných úkolech, studium odborné literatury) a průběžné dokumentování vlastního praktikování prostřednictvím videozáznamů frekventanty vedených supervizních konzultací a manažerských či koučovacích rozhovorů.

Cílem programu je vybavit frekventanty pro samostatnou práci supervizorů, koučů a manažerů (vedoucích pracovníků) schopných nabízet své profesionální služby jednotlivcům i organizacím v místech svého působení a pokrýt tak narůstající poptávku po těchto službách. Současně výcvik nabízí aktivní podporu účastníkům při zahájení a rozvoji jejich vlastních supervizích a koučovacích praxí.


Požadavky na účastníky

Podmínky absolutoria programu

 

Přerušení výcviku

Při přerušení účasti ve vzdělávacím, tréninkovém a supervizním programu z důvodů na straně frekventanta se tomuto peníze do výcviku vložené nevracejí, účastník může (nejpozději) do 1 roku nastoupit do dalšího běhu výcviku; výcvik lze během studia přerušit pouze jednou.

 

Cena a způsob její úhrady

Základní cena za 17 výcvikový setkání zahrnující výuku a skupinovou supervizi je 110.500 Kč /2 roky (340 h), tj. 325 Kč / 1 hodinu výcviku (tato cena nezahrnuje náklady účastníka spojené s cestou a pobytem na setkání).

Platba za výcvik bude rozdělena do 2 dílčích splátek (za 1. ročník = 22 dní výcviku 71.500 Kč a za 2. ročník = 12 dní výcviku 39.000 Kč), na vyžádání účastníka lze realizovat úhradu v individuálně dojednané splátkové podobě s příplatkem (cenovým navýšením) za administraci individuálního splátkového kalendáře ve výši 500 Kč).

Individuální supervize (celkem 10 hodin) hradí účastník samostatně v cenách sjednaných přímo s jednotlivými supervizory (obvykle v doporučeném cenovém rozmezí 1.000 – 2.000 Kč / 1 supervizní hodinu).

Intervizní peer setkání – účastník si hradí pouze náklady spojené s realizací setkání se členy intervizní skupiny.

Náklady na pobyt během výcvikových setkáních taktéž nejsou zahrnuty v ceně výcviku a jsou hrazeny účastníkem nad rámec výše uvedených cen.

 

 

Je vypsán nový termín kurzu:

12.-13.5.2025

Adresa: Hermes Group Praha, Ctiradova 10 Praha 4 - Nusle
110.500 Kč/dva roky
Přihlásit na termín