SYSTEMICKÁ SUPERVIZE A KOUČOVÁNÍ 2025
Výcvikový program "SYSTEMICKÁ SUPERVIZE A KOUČOVÁNÍ pro pomáhající profesionály" je komplexní vzdělávací, tréninkový a supervizní program určený zájemcům, kteří se chtějí profesně rozvíjet a realizovat jako supervizoři a/nebo kouči, a to zejména v oblasti pomáhajících profesí, především v sociálních a zdravotnických službách. Vhodný je též pro vedoucí pracovníky (manažery) institucí, působících v této oblasti.
Akreditace programu
Rozsah a obsah 600hodinového dvouletého výcvikového programu odpovídá evropským standardům supervizora i obvyklým požadavkům na kvalifikaci supervizora působícího v ČR. Standardy obvyklé pro poskytování služeb kouče tento výcvikový program svým obsahem i rozsahem značně převyšuje. Vzhledem k tomu, že v ČR neexistuje žádná jednoznačně uznávaná akreditační autorita pro supervizní či koučovací výcvikové programy, nenese tento program žádnou státem uznávanou akreditaci.
Tématické zaměření programu
Orientační přehled témat výcviku
1. |
Zahájení výcviku, nabídka + očekávání účastníků Podmínky úspěšné spolupráce v rámci výcvikového procesu Doladění výcvikového plánu s ohledem na individuální potřeby účastníků Základní (obecná) východiska pro práci s tématy: - Systemický přístup – charakteristika, základní filozofická a teoretická východiska - Supervize a koučování – jejich základní charakteristiky, principy a jejich odlišení od jiných forem profesionální práce s lidmi Příprava na supervizi / koučování Etika supervizní a koučovací práce Osobnostní předpoklady a zdroje pro práci kouče a supervizora Supervizní / koučovací kontrakt – práce s kontextem, teorie systémů, hierarchie objednávek (Ernst Salamon), dojednávání kontraktu o supervizi a koučování, práce s bezpečím a péče o rámcové podmínky spolupráce na počátku i v průběhu spolupráce Implementace supervizní a/nebo koučovací podpory do systému organizace – rady, typy, praktická vodítka, úskalí |
2. |
Individuální supervizní / koučovací rozhovor – práce se supervidovaným / koučovaným, který je současně jediným zadavatelem objednávky Práce s časem (timemanagement) při vedení a řízení individuálního supervizního / koučovacího rozhovoru Trénink vyučovaných metod |
3. |
Principy vedení rozhovoru v „na řešení zaměřeném přístupu“ (Solution Focused Approach by Steve de Shazer et al.) + související témata / úvod do teoretického a metodického rámce přístupu Definice problému, procesu změny, řešení (cíle) a koncepty vztahu supervizor / kouč a supervidovaný / koučovaný (pomoc hledající a pomáhající, spolupracující partneři) |
4. |
Principy vedení rozhovoru v „zakázkovém modelu“ (Kurt Ludewig a hamburská systemická škola) + související témata / úvod do teoretického a metodického rámce přístupu Supervize / koučování – nástroj pomoci či nástroj (sociální) kontroly Definice stížnosti, objednávky, zakázky a její realizace a koncepty vztahu supervizor / kouč a supervidovaný / koučovaný (pomoc žádající a pomoc nabízející a realizující, kontrolující (pečující, opatření přijímající) a kontrolovaný) Trénink vyučovaných metod |
5. |
Individuální koučování – příprava individuálních rozvojových supervizních a/nebo koučovacích projektů účastníků Reflexe, identifikace a podpora zvládání metodických nástrojů jednotlivých účastníků Podpora při formulování vlastních profesionálních supervizích a/nebo koučovacích nabídek účastníků Trénink vyučovaných metod |
6. |
Sebereflexe a reflektování pozice, role a způsobů práce supervizora / kouče v systému a procesu supervize / koučování Práce s předpoklady: Analýza způsobů myšlení a práce s předpoklady supervizora / kouče Reflektování průběhu a hodnocení výsledků supervize / koučování Trénink vyučovaných metod |
7. |
Skupinová supervize / koučování – kontext práce se supervidovaným(i) a/nebo koučovaným(i), kdy zadavatelem objednávky je někdo třetí Specifika systemické práce se skupinou (supervize ve skupině, skupinová supervize) – formy a způsoby organizace (vedení a řízení) skupinové práce, práce s modely, práce s konceptem skupinové dynamiky, vztah supervizor / kouč a skupiny, pozice supervizora ve skupině Konstruktivistický koncept (pojetí) skupiny a z něho plynoucí vodítka pro praxi Práce s časem (timemanagement) při vedení a řízení skupinového supervizního / koučovacího rozhovoru Skupinová pravidla podporující supervizní / koučovací proces a etická specifika při práci ve skupině Práce se supervizorovi svěřenou mocí a doprovázení a řízení skupinového supervizního procesu Trénink vyučovaných metod |
8. |
Specifika systemické práce s týmem (supervize / koučování týmu) Konstruktivistický koncept (pojetí) týmu a z něho plynoucí vodítka pro praxi Zásady týmové spolupráce – sociálně konstrukcionistické pojetí Práce s časem (timemanagement) při vedení a řízení týmového supervizního / koučovacího rozhovoru Pravidla pro práci v týmu podporující supervizní / koučovací proces a etická specifika týmové spolupráce Trénink vyučovaných metod |
9. |
Specifika supervize / koučování v kontextu sociální práce Supervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.) |
10. |
Specifika supervize / koučování v kontextu zdravotnictví a ošetřovatelství Supervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.) |
11. |
Specifika supervize / koučování v kontextu školství a vzdělávání dospělých Supervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.) |
12. |
Specifika supervize / koučování v kontextu vedení a řízení lidí (kontext managementu) v neziskovém sektoru Supervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.) |
13. |
Specifika supervize / koučování v kontextu vedení a řízení lidí (kontext managementu) v ziskovém sektoru Supervize praxí (případů) účastníků ve výcvikové skupině + postupné rozšiřování a upevňování (kotvení) teoretických a metodických principů supervizní a koučovací praxe prostřednictvím diskusí reflektujících praktický materiál (kasuistiky, videozáznamy konzultací účastníků apod.) |
14. |
Prezentace a obhajoby závěrečných prací Závěrečné hodnocení výcviku Předání certifikátů absolventům výcviku Zakončení výcviku |
Odborná garance
MUDr. František MATUŠKA je absolventem komplexního psychoterapeutického výcviku v ericksonovském přístupu (Institut Miltona H. Ericksona v Brně, PhDr. Juraj Barbarič, 1996-1999), rozvíjí teoretické základy tohoto přístupu i psychoterapeutickou a hypnoterapeutickou praxi vedenou v rámci soukromé Psychoterapeutické kliniky HERMÉS Group v Praze, jejímž je zakladatelem.
Působil řadu let jako lektor (a nadále pracuje jako supervizor) výcviku v systemickém přístupu Umění terapie (ISZ-MC Praha a G-I Praha). Systemický přístup k psychoterapii, koučování a supervizi představuje vedle strategických přístupů druhý klíčový zdroj jeho klinické praxe i vzdělávacích aktivit.
Byl spoluzakladatelem Institutu pro koučování a supervizi a vedl pod jeho hlavičkou výcvik Systemická supervize a koučování (I-KOS Praha). I nadále realizuje tento komplexní výcvikový program pro supervizory a kouče z oblasti pomáhajících profesí, t. č. pod záštitou Vzdělávacího a tréninkového institutu HERMÉS Praha, kde organizuje, lektoruje a superviduje řadu dalších vzdělávacích a tréninkových programů určených pomáhajícím profesionálům.
Kromě výše uvedeného ericksonovského výcviku absolvoval sebezkušenostní trénink a teoretické i supervizní vzdělávání ve skupinové psychoanalytické psychoterapii (ČSPAP Praha, PhDr. Michael Šebek, PhDr. Luděk Vrba a PhDr. Marie Hošková, 1993-1998), výcvik v systemické terapii (ISZ Praha, PhDr.Vratislav Strnad a Mgr. Zdeněk Macek, 1998-1999), výcvik v systemické supervizi a koučování (ISZ Praha, PhDr.Vratislav Strnad, 2001-2002) a řadu dalších kurzů, workshopů a seminářů (čeští lektoři: PhDr. Jiří Zíka, PhDr. Marie Pečená, PhDr. Hana Junová, PhDr. Hana Vyhnálková aj., zahraniční lektoři: Ernst Salamon, Imelda McCarthy, Harlene Anderson, Ferdinand Wolf, Steve de Shazer, Insoo Kim Berg, Scott D. Miller aj.)
Lektor programu
Lektorem výcviku je MUDr. František Matuška.
Supervizoři výcviku, u nichž mohou frekventanti absolvovat potřebné penzum individuálních supervizních konzultací, jsou uvedeni v Seznamu supervizorů výcviku Systemická supervize a koučování.
Rozsah programu
Celkový rozsah Výcviku je 600 hodin vzdělávání, tréninku supervizních a koučovacích dovedností, intervize a supervize vlastní supervizní a/nebo koučovací praxe frekventanta a nezbytného samostudia.
Souhrnných 600 hodin výcviku zahrnuje tyto aktivity:
· 260 hodin – přímá výuka a trénink pod vedením výcvikového lektora realizovaná v rámci výcvikových setkání
· min. 50 hodin – vlastní cvičná supervizní a/nebo koučovací praxe účastníka, která je průběžně monitorována ve výcvikové supervizi
· 60 hodin – supervize vlastní supervizní a/nebo koučovací praxe účastníků vedená supervizorem Institutu realizované ve skupině v rámci výcvikových setkání
· min. 10 hodin – individuální supervize (individuální supervizní konzultace si dojednává, realizuje a hradí účastník výcviku individuálně, během supervizí spolupracuje min. se dvěma ze supervizorů, které si vybere ze Seznamu supervizorů Institutu zveřejněném na webu www.hermesgroup.cz)
· min. 40 hodin – intervize supervizní a/nebo koučovací praxe realizované v peer skupinách frekventantů výcviku, monitorované a reflektované ve výcvikových setkáních
· 100 hodin – samostudium (práce s teoretickými zdroji dle zadání a zpracování závěrečné písemné práce)
· min. 60 hodin – zpracování 6 prezentovaných kazuistik (5 v průběhu výcviku + 1 závěrečná k obhajobě)
· 20 hodin – prezentace a obhajoby závěrečných prací účastníků realizované ve výcvikové skupině
Výcvikový program je rozložen do 17 dvoudenních setkání (11 z nich tvoří tzv. 1. ročník a 6 dalších pak tzv. druhý ročník výcviku), během nichž je realizováno 260 hodin přímé výuky a tréninku + 60 hodin skupinové supervize + 20 hodin prezentací a obhajob závěrečných prací účastníků, a 10 h individuálních supervizí, tj. celkem 350 hodin odvedených lektorem a supervizory Institutu pro supervizi a koučování HERMÉS, s.r.o., Praha.
V mezidobích mezi jednotlivými výcvikovými setkáními plní účastník další výcvikové povinnosti (a pro ně vymezené časové penzum), tj. vede svoji supervizní a/nebo koučovací praxi (min. 50 hodin) pod supervizí ve výcviku, účastní se práce své peer intervizní skupiny (min. 40 hodin) + studuje literaturu a další doporučené zdroje, plní na mezidobí zadané úkoly a zpracovává závěrečnou písemnou práci (min. 100 hodin), reflektuje min. 6 vlastních kazuistik (ucelených případů) prostřednictvím vlastní práce s jejich audio/videozáznamy a připravuje jejich prezentace do výcvikové skupiny (min. 60 hodin), celkem tak absolvuje dalších 250 hodin systematizovaného samostudia, vzdělávání, tréninku a supervize.
Úroveň dosažených znalostí a dovedností jednotlivých účastníků bude v průběhu výcviku reflektována a společně hodnocena tak, aby účastník průběžně dosahoval těchto výsledků:
- Po úvodních 6 setkáních (tj. po 200 hodinách výcviku = po 110 h výuky a 10 h supervize ve skupině, 20 h intervize, a 60 hodin samostudia): Účastník se zorientoval v základním teoretickém a metodickém zázemí, osvojil si základní techniky individuálního koučování a supervize v chráněném prostředí výcvikové skupiny a základy technik práce se sebou, což vytváří podmínky pro sofistikovanější uplatňování vyučovaných postupů vůči koučovanému/supervidovanému. Účastník je připraven zahájit svoji vlastní supervizní a/nebo koučovací praxi vedenou pod supervizí výcvikových lektorů a supervizorů. Do své praxe/firmy/organizace vnáší nové formy myšlení, novou filozofii komunikace, vyjednávání, rozhodování, řešení, příležitostně uplatňuje osvojované techniky při práci s jednotlivými klienty/pracovníky. Má nachystaný (připravený, dojednaný) vlastní supervizní a/nebo koučovací projekt, který bude realizovat během dalšího výcvikového období.
- Po 12. setkání (tj. po 400 hodinách výcviku = po dalších 100 h výuky a 20 h supervize ve skupině, 20 h intervize, 20 h vlastní supervizní a/nebo koučovací praxe, 10 h reflexe vlastních případů a 30 h samostudia): Účastník rozšířil své vědomosti a dovednosti o teorii a metodiky práce s komplexními systémy v průběhu vedení, koučování a supervize skupin a týmů v reálném firemním prostředí, osvojil si nástroje vedení, supervize a koučování ve vlastním projektu monitorovaném a supervidovaném výcvikovou skupinou. Uplatnil individuální koučování a supervizi jako metodu ve vlastní (resp. ve vybrané) praxi/firmě/organizaci pod průběžnou supervizí a monitoringem výcvikové skupiny a lektorů. Je schopen a oprávněn nabízet a vést individuální, skupinové a týmové supervize a individuální a týmové koučování pod supervizí výcviku.
- Po 16. setkání (tj. po 560 hodinách výcviku = po dalších 50 h výuky, 30 hodinách supervize ve skupině, 10 h individuální supervize, 30 h vlastní supervizní a/nebo koučovací praxe a 40 h reflexe vlastních případů): Účastník plně rozvinul své koučovací a supervizní aktivity dle svého individuálního projektu a zaměření, má zkušenosti s prací s jednotlivci, se skupinou i s týmem, tyto zkušenosti zpracovával a dále rozvíjel pod supervizí výcviku. Získal tak další osobní zkušenost (sebezkušenost) s individuální i skupinovou formou supervize vedenou v systemickém duchu. Je schopen a oprávněn nabízet a realizovat individuální, skupinové a týmové supervize a individuální a týmové koučování pod supervizí výcviku.
- Po 17. setkání (tj. po 600 hodinách výcviku = po dalších 10 h samostudia, 10 h reflexe vlastních případů a 20 h závěrečného výcvikového setkání) = úspěšný absolvent výcviku: Absolvent výcviku prokázal průběžném v celém výcvikovém procesu a při závěrečných obhajobách kompetence (vědomosti, dovednosti a schopnost reflexe a sebereflexe). Umí dojednávat a kontraktovat zakázku, vést a zakončit případovou práci dojednanou v rámci své supervizní a/nebo koučovací praxe (naplnit zakázku, provázet, podporovat a podněcovat klienta/y při stanovování, realizaci a dosahování jimi definovaných cílů), a to jak při práci s jednotlivci, tak i při práci se skupinami či týmy. Je schopen a oprávněn k zahájení samostatné supervizní a koučovací praxi s jednotlivci, skupinami atýmy. Je si vědom užitečnosti podpory formou supervize při rozvoji své vlastní praxe.
Časový harmonogram
Termíny setkání pro 1. ročník
- setkání:12. - 13. května 2025
- setkání: 16. - 17. června 2025
- setkání: 21. - 22. července 2025
- setkání: 25. - 26. srpna 2025
- setkání: 29. - 30. září 2025
- setkání : 10. - 11. listopad 2025
- setkání: 8. - 9. prosince 2025
Dvoudenní výcvikové setkání zahrnuje 20 výukových hodin vzdělávání a tréninku
1. den: 10.00 – 17:30 h (hodinová polední pauza)
2. den: 9:00 - 16:30 h (hodinová polední pauza)
Místo konání
Výcviková setkání probíhají v Institutu pro supervizi a koučování HERMÉS na adrese Ctiradova 10, Praha 4 - Nusle. Po dohodě se skupinou může výjimečně proběhnout některé ze setkání jako „výjezdní“ v některém z k tomu vhodných penzionů v ČR.
Počet účastníků
Výcvikový program je dimenzován na práci 12 - 15 účastníků, max. počet účastníků v jednom výcvikovém běhu je 18 osob.
Přínos programu
Frekventanti získají ucelený přehled o teorii a metodice systemické supervize a koučování jakožto účinných formách vedení a (do)provázení (podporování, pomáhání) jednotlivců, pracovních týmů i organizací. V tréninku si osvojí praktické dovednosti nezbytné pro úspěšné vedení konzultací a v sebezkušenostním procesu se sami přesvědčí o účinnosti a užitečnosti těchto způsobů profesionální práce. Součástí výcviku je též samostatná práce s teoretickými zdroji (práce na zadaných úkolech, studium odborné literatury) a průběžné dokumentování vlastního praktikování prostřednictvím videozáznamů frekventanty vedených supervizních konzultací a manažerských či koučovacích rozhovorů.
Cílem programu je vybavit frekventanty pro samostatnou práci supervizorů, koučů a manažerů (vedoucích pracovníků) schopných nabízet své profesionální služby jednotlivcům i organizacím v místech svého působení a pokrýt tak narůstající poptávku po těchto službách. Současně výcvik nabízí aktivní podporu účastníkům při zahájení a rozvoji jejich vlastních supervizích a koučovacích praxí.
Požadavky na účastníky
Podmínky absolutoria programu
- plná účast na všech výcvikových setkáních a aktivní spolupodílení se na utváření jejich programu. Případnou absenci lze nahradit formou individuálně dojednaného doučování, placeného nad rámec výcviku v předem smluvně sjednané ceně hodinové konzultace lektora, kdy 1 individuální výuková hodina je považována za ekvivalent jednodenní účasti na výcvikovém setkání. Tímto způsobem lze nahradit absence na programu v maximálním rozsahu 20 % z celkových 320 hodin prezenční výuky a skupinové supervize.
- absolvování min. 40 hodin společné práce v intervizní peer skupině
- absolvování min. 10 hodin individuální supervize
- zpracování a odevzdání všech písemných úkolů zadaných v průběhu výcvikového programu
- předložení podkladů dokladujících portfolio min. 50 hodin vlastní supervizní a/nebo koučovací praxe účastníka
- prezentace a úspěšné „započtení“ min. 5 ucelených případů v průběhu celého výcviku. Za ucelený případ považujeme případ čítající 3 a více monitorovaných (tzn. audio a/nebo videozáznamy + jejich písemné reflexe) po sobě jdoucích konzultací, během nichž je zpracováváno dojednané téma a je naplněn kontrakt (tj. je naplněna zakázka, dosaženo cíle či min. významné a zřetelné změny v klientem řešených záležitostech)
- prezentace a obhajoba práce na případu (tj. 6. případ) před odborným garantem výcviku a před výcvikovou skupinou – podkladem pro obhajoby je písemně zpracovaná kazuistická práce monitorující vznik, průběh a ukončení spolupráce v rámci případu zpracovaná v rozsahu 15-20 stran textu, v němž účastník komentuje (reflektuje) svoji práci a přínos v konkrétní kauze, uvádí svoji práci do souvislosti s koncepcemi ve výcviku vyučovaných přístupů systemického koučování a supervize; prezentace písemné práce je při obhajobách ilustrována videoukázkami z min. 2 sezení, vypovídajícími o kvalitě práce obhajujícího
Přerušení výcviku
Při přerušení účasti ve vzdělávacím, tréninkovém a supervizním programu z důvodů na straně frekventanta se tomuto peníze do výcviku vložené nevracejí, účastník může (nejpozději) do 1 roku nastoupit do dalšího běhu výcviku; výcvik lze během studia přerušit pouze jednou.
Cena a způsob její úhrady
Základní cena za 17 výcvikový setkání zahrnující výuku a skupinovou supervizi je 110.500 Kč /2 roky (340 h), tj. 325 Kč / 1 hodinu výcviku (tato cena nezahrnuje náklady účastníka spojené s cestou a pobytem na setkání).
Platba za výcvik bude rozdělena do 2 dílčích splátek (za 1. ročník = 22 dní výcviku 71.500 Kč a za 2. ročník = 12 dní výcviku 39.000 Kč), na vyžádání účastníka lze realizovat úhradu v individuálně dojednané splátkové podobě s příplatkem (cenovým navýšením) za administraci individuálního splátkového kalendáře ve výši 500 Kč).
Individuální supervize (celkem 10 hodin) hradí účastník samostatně v cenách sjednaných přímo s jednotlivými supervizory (obvykle v doporučeném cenovém rozmezí 1.000 – 2.000 Kč / 1 supervizní hodinu).
Intervizní peer setkání – účastník si hradí pouze náklady spojené s realizací setkání se členy intervizní skupiny.
Náklady na pobyt během výcvikových setkáních taktéž nejsou zahrnuty v ceně výcviku a jsou hrazeny účastníkem nad rámec výše uvedených cen.